waar ben je naar op zoek?

Generic filters
Exact matches only
Search in title
Search in content
Search in excerpt

Hoe zet je data en AI succesvol in voor jouw organisatie?

Eventverslag data en AI juni 2024

Steeds meer organisaties ontdekken de voordelen die de slimme inzet van data en AI kan opleveren, denk aan verbeterde processen, lagere kosten en meer winstgevendheid.

Reden voor ons om rond dit thema een interessant event te organiseren. Op 4 juni kwamen bijna 200 bezoekers samen in Liemès in Utrecht om over dit onderwerp van gedachten te wisselen, ervaringen te delen en vooral veel te leren. Hoe organiseer je bijvoorbeeld datagedreven werken? Wat is de impact van AI op het bedrijfsleven anno 2024? En hoe waarborg je een veilig dataplatform in de cloud? Al deze onderwerpen (en meer!) kwamen gedurende deze dag aan bod, die werd afgesloten door AI-expert Jarno Duursma. Kon je er niet bij zijn? Lees dan snel verder, we praten je graag even bij!

Inzicht bij GAMMA en KARWEI

Jan Veltman (CEO van ilionx) en Joost Henskens (CEO van Inergy, onderdeel van ilionx) verwelkomden de bezoekers en vertelden in het kort waar ilionx als organisatie voor staat: experts in eenvoud die verhelderen, vernieuwen en verbinden, ook als het gaat om data en AI. Aansluitend nam Duco Roolvink, Head of Data & Analytics van Intergamma, eigenaar van de bekende bouwmarkten GAMMA en KARWEI, het woord over het belang van data voor een retailorganisatie. Beide bouwmarkten beschikken over een gigantisch assortiment en krijgen dagelijks veel klanten over de vloer. Dit zorgt voor een enorme hoeveelheid data, maar het is een uitdaging om deze data toegankelijk te maken voor analyses zodat je inzicht krijgt in trends, consumentengedrag en voorraadniveaus. Als dit lukt, kun je als organisatie in het vervolg sneller anticiperen op nieuwe trends, slimmer inkopen en de klanten nog beter van dienst zijn. Slim data verzamelen, analyseren en toepassen zorgt er dan voor dat de winstgevendheid van een retailorganisatie verbetert.

Zestien verschillende break-out sessies

Er was nog veel meer te leren. Organisaties die op professioneel niveau met data en AI aan de slag willen gaan, krijgen te maken met verschillende kansen en uitdagingen. Om zoveel mogelijk facetten van deze onderwerpen te belichten, organiseerden we maar liefst zestien verschillende break-out sessies, opgedeeld in vier thema’s.

Dataplatform

Bezoekers geïnteresseerd in het thema dataplatform konden onder andere aanschuiven bij de sessie van Ralph de Vries van Sociale Verzekeringsbank (SVB) en Jan Remko Yntema van ilionx. Hierin vertelden zij over de implementatie van een innovatief Business Intelligence & Analytics Platform in de cloud. Het belangrijkste onderdeel hiervan was de migratie van het oude naar het nieuwe dataplatform. De uitdagingen hierbij? Schaalbaarheid, voldoen aan wet- en regelgeving en het stimuleren van cloudgerichtdenken. De geboekte resultaten? Met behulp van data-analyse en rapportages verlopen processen nu efficiënter en kan er binnen SVB meer datagedreven worden gewerkt. Dat zorgt voor SVB voor significant lagere kosten bij het jaarlijks uitkeren van de AOW, de AIO, de kinderbijslag en enkele andere regelingen die samen een waarde van maar liefst 50 miljard euro hebben.

Business Value

Wereldwijd stoten schepen op jaarbasis 1 gigaton aan CO2 uit, wat een enorme impact heeft op het milieu. Joep Groot van SMT Shipping en Eric Hans van Wingerden van ilionx vertelden hoe SMT Shipping business intelligence inzet om duurzame scheepvaart te realiseren. Door het koppelen van commerciële, operationele, financiële én technische systemen in een TIBCO Spotfire dashboard is het mogelijk om analyses uit te voeren die zorgen voor een lager brandstofverbruik van schepen. Dit resulteert in een lagere CO2-uitstoot, wat een gunstig effect op het klimaat heeft.

Al & Data Science

Retailorganisaties zetten steeds meer in op AI & data science. Sirik Scherer, Data Scientist bij Detailresult, presenteerde hoe dochterbedrijven Dirk en Dekamarkt data gebruiken voor het verkrijgen van inzicht in consumentengedrag. Met behulp van data is gemakkelijk te achterhalen welke artikelen of productgroepen bijvoorbeeld goed verkopen in een bepaald tijdvak, in een bepaald gebied of in een specifieke supermarkt. Op deze manier kunnen supermarkten slimmer inkopen en gericht inspelen op lokale behoeften. Dit resulteert in kostenefficiëntie, tevreden klanten en concurrentievoordeel.

Trust & Governance

Rondom het thema trust & governance gaf de sessie van Selma Albayrak en Michiel Brunt van Inergy veel inzichten. Zij vertelden over het voldoen aan de AVG binnen een dataplatform, dat organisaties gebruiken om data op een schaalbare en efficiënte manier op te slaan, te analyseren en te delen. Bij het verzamelen van data speelt namelijk niet alleen de techniek een rol, ook met wet- en regelgeving moeten organisaties rekening houden. Welke data mogen we verzamelen en wat zijn de wettelijke eisen ten aanzien van het opslaan van data? Door te voldoen aan wet- en regelgeving kunnen organisaties vervelende sancties van de Autoriteit Persoonsgegevens (AP) voorkomen, zoals een boete of een last onder dwangsom.

AI als digitale assistent

Deze inspirerende dag sloten we plenair af met niemand minder dan AI-expert Jarno Duursma. In een afgeladen zaal sprak hij over de laatste ontwikkelingen op het gebied van AI. De komst van deze technologie brengt veel veranderingen met zich mee voor organisaties. Zo kun je AI inzetten als digitale assistent om bijvoorbeeld computercode te schrijven of controleren. Ook in Office-applicaties zien we een toenemend gebruik van AI. Zo biedt Microsoft Copilot uitgebreide mogelijkheden om de productiviteit te verhogen. Heb je een meeting in Teams gemist? Vraag Copilot om een samenvatting met de belangrijkste actiepunten. Ook het automatisch laten schrijven van e-mails is met behulp van Copilot een fluitje van een cent.

Een stap verder: wetenschappelijke doorbraken met AI

Daarnaast vertelde Jarno over de vele wetenschappelijke ontdekkingen die we de komende jaren door de inzet van AI kunnen verwachten: nieuwe medicijnen, nieuwe materialen en nieuwe proteïnen. Er zijn genoeg redenen om optimistisch te zijn over het aantal én de kwaliteit van de wetenschappelijke ontdekkingen die gaan komen. Een andere interessante ontwikkeling is multistep reasoning. Alle grote techbedrijven zijn hier momenteel mee bezig. Het gaat dan om AI-toepassingen die zelfstandig redeneren. Denk aan een foto van een pizza met salami. Een AI-applicatie kun je de vraag stellen: is dit een vegetarische pizza? Door het analyseren van de vorm stelt de applicatie vast dat het een pizza is en door de aanwezigheid van salami wordt vastgesteld dat het geen vegetarische pizza betreft. Dit is een eenvoudig voorbeeld, maar het komt erop neer dat er meer denkkracht ontstaat door het toevoegen van redeneervermogen. Dit leidt uiteindelijk tot spectaculaire toepassingen.

Gezond verstand

Tot slot wees Jarno op het feit dat we altijd ons gezonde verstand moeten blijven gebruiken bij de inzet van AI-toepassingen. Het is belangrijk dat iedereen op zijn eigen morele kompas blijft vertrouwen. Met AI is namelijk niet alles wat je ziet of hoort echt.

We kunnen onmogelijk alle kennis die tijdens het event gedeeld is hier behandelen, maar we hebben een tipje van de sluier opgelicht. Wil jij meer weten over data en AI en de mogelijkheden hiervan voor jouw organisatie? Neem dan contact met ons op voor een vrijblijvend gesprek met een van onze experts.

Aftermovie data & AI event | 4 juni 2024

Link gekopieërd